DUA 6022 : KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM
E-FOLIO : PERANAN PELAJAR DALAM MEWUJUDKAN PERPADUAN MELALUI INTEGRASI BUDAYA
NAMA AHLI KUMPULAN :
1.MUHAMMAD IBRAHIM BIN SYED SARBUDEEN 30DLS17F2057
2.MOHAMAD SYAFIQ BIN AZMAN 30DLS17F2023
3.MUHAMMAD HAIKAL BIN AMRAN 30DLS17F2047
OBJEKTIF :
- Mengeratkan hubungan silaturrahim walaupun berbeza kaum.
- Dapat memupuk dan menyemai perpaduan di negara ini.
- Menunjukkan teladan yang baik agar dapat mencontohi nilai-nilai murni yang baik.
- Berbudi bahasa dan menjaga pergaulan sesama bangsa.
- Memupuk rasa bangga terhadap budaya yang mencerminkan akal budi dan pemikiran rakyat Malaysia.
- Mewujudkan masyarakat yang saling menghormati dan menjaga batas antara budaya.
- Mewujudkan komunikasi yang berkesan ke arah kesedaran kebangsaan, kenegaraan dan nasionalisme Malaysia.
PENGENALAN:
Perpaduan dalam Islam bukan sekadar hubungan baik sesama
Islam sahaja, malah merangkumi kepada kaum bukan islam jua. Sejarah di zaman
Rasulullah S.A.W mencatatkan bahawa masyarakat yahudi dan kristian ketika itu
hidup aman dan damai di Madinah Munawwarah, kerana hak mereka tidak dicerobohi
oleh umat Islam. Kesan keadilan Islam inilah kelompok Islam yang awalnya
minoriti menjadi majoriti apabila kaum bukan Islam beramai-ramai menganuti
Islam kerana tertarik hati dengan kebaikan yang ditonjolkan oleh umat Islam
yang terserlah melalui akhlak dan perlakuan terpuji penganut-penganutnya.
Di Malaysia, perpaduan menjadi keutamaan yang tinggi untuk
membentuk sebuah negara yang aman dan harmoni yang mana dihuni oleh masyarakat
pelbagai etnik, kaum,budaya serta agama. Kepentingan ini semakin terserlah apabila isu
perkauman sering diperkatakan secara meluas oleh pelbagai lapisan masyarakat.
Perpaduan sesama masyarakat Islam dinyatakan secara jelas di dalam Al-Quran
surah Al-Imran ayat 103 yang bermaksud “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian
dengan tali Allah ( agama Islam ) dan janganlah kamu bercerai-berai”.
Perpaduan sangat penting dalam sesebuah negara lebih-lebih
lagi negara berbilang etnik. Hal ini demikian kerana perpaduan merupakan asas
pembentukan sesebuah negara yang progresif dan maju. Pepatah ,melayu ada
mengatakan bahawa bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana maufakat. Pelajar sebagai pewaris negara ini dan mereka
memainkan peranan penting untuk memupuk semangat perpaduan. Mereka hendaklah
memikul tanggungjawab besar.
Manakala, Integrasi
budaya ialah suatu proses penyatuan
antara dua unsur atau lebih yang mengakibatkan terciptanya suatu keinginan yang berjalan dengan baik dan benar. Lebih lanjut jika dimasukkan ke dalam kehidupan sosial, integrasi budaya dapat diartikan sebagai suatu proses mempertahankan kelangsungan hidup masyarakat sebagai sebuah sistem.
antara dua unsur atau lebih yang mengakibatkan terciptanya suatu keinginan yang berjalan dengan baik dan benar. Lebih lanjut jika dimasukkan ke dalam kehidupan sosial, integrasi budaya dapat diartikan sebagai suatu proses mempertahankan kelangsungan hidup masyarakat sebagai sebuah sistem.
Konsep :
Perpaduan: Satu proses yang menyatupadukan seluruh
masyarakat dan negara supaya setiap
anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta
perasaan cinta dan banggakan negara.
Integrasi: Satu proses untuk mewujudkan satu identiti
nasional dalam kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, sosial dan
ekonomi dalam berbilang etnik.
Isi
Antara peranan pelajar dalam
mewujudkan perpaduan melalui integrasi budaya ialah sikap saling menghormati
antara satu sama lain. Sikap seperti ini adalah sikap yang murni dan sentiasa
digalakan dalam setiap agama. Sekiranya pelajar menunjukkan sikap yang tidak
baik terhadap pelajar lain, maka rasa hormat dan semangat bersatu padu itu
tidak akan wujud dalam diri setiap pelajar. Sebagai contoh, menghormati
rakan-rakan yang berbeza agama dari segi perayaan dan budaya supaya setiap
pelajar dapat saling bersama- sama dalam melakukan pelbagai perkara seterusnya
mendapat suasana belajar yang aman dan damai. Bak kata pepatah, sepakat membawa
berkat.
Peranan yang berikutnya ialah
sebagai seorang pelajar dan juga remaja mestilah mengasimilasikan budaya
pelbagai kaum dalam kehidupan seharian.Malaysia sangat unik kerana rakyatnya
terdiri daripada pelbagai kaum. Contohnya, Kaum Melayu, Cina dan India merupakan
tiga kaum yang dominan di negara ini. Selain itu, rakyat negara ini juga
terdiri daripada etnik peribumi yang tidak kurang pentingnya seperti Iban,
Kadazan, Dusun, Orang Asli, Penan dan termasuk juga golongan minoriti seperti
Portugis, Siam dan lain-lain. Pelajar juga mesti sanggup untuk menerima dan mengamalkan
budaya yang sesuai dengan kehidupan.Misalnya daripada perayaan, rakyat Malaysia
meraikan pelbagai kaum yang tersendiri.Untuk merasai kemeriahannya, pelajar
digalakkan turut merayakan perayaan-perayaan yang disambut oleh rakan mereka
dengan hati yang ikhlas, bak kata pepatah masuk ladang kambing mengembek, masuk
ladang kerbau menguak. Jelaslah, asimilasi budaya dapat mewujudkan semangat
perpaduan yang ampuh dalam kalangan remaja di negara ini.
Selain itu, sikap
etnosentrisme perlu dielakkan dalam diri setiap orang pelajar. Sikap
etnosentrisme ialah sikap yang mementingkan kelompok etnik sendiri. Usaha
membentuk satu bangsa Malaysia amat mencabar kerana selepas kemerdekaan,masalah
perkauman tetap merupakan satu isu yang serius dan perlu diambil perhatian.
Malaysia yang terdiri daripada penduduk berbilang kaum pernah menghadapi
masalah dan konflik kaum, Khasnya peristiwa 13Mei 1969.
Antara lain, sambutan hari perayaan, seperti hari raya,
tahun baru cina dan deepavali di sambut di peringkat sekolah juga salah satu
langkah yang berkesan bagi peranan pelajar dalam mengeratkan hubungan antara
kaum yang melangkaui integrasi budaya. Sebagai contoh, pada sambutan hari raya
kesemua yang hadir memakai pakaian tradisional melayu. Secara tidak langsung
wujudnya semangat perpaduan dan tiada lagi sifat perkauman.Bukan itu sahaja,
kaedah pembelajaran secara berkumpulan yang terdiri daripada kaum yang berbeza
dapat mengeratkan lagi hubungan dan ia secara tidak langsung akan wujudnya
masyarakat yang penyayang di institusi pendidikan dan akan melahirkan perpaduan
serta kesatuan yang kuat dalam kalangan pelajar.
KESIMPULAN
Tuntasnya, perpaduan dalam integrasi kebudayaan amat
penting bagi menjamin kestabilan negara
supaya aman dan damai serta ianya penting dalam mewujudkan perpaduan melalui
integrasi budaya agar semangat tersebut diamalkan dalam masyarakat bagi
merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat Malaysia hidup bersatu
padu dan harmoni. Pelajar yang mana
merupakan tonggak negara dimana mereka perlu cakna akan peranan memupuk
perpaduan tanpa mengira kepelbagaian etnik dan kebudayaan supaya hasrat untuk
membentuk sebuah negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang tercapai. Selain
itu, iltizam dan kesungguhan remaja dan pelajar dalam memupuk semangat
perpaduan amat dituntut demi mewujudkan negara yang bersatu padu dan berdaya
saing di peringkat global. Justeru itu, semua pihak perlu menanam sifat
keikhlasan dalam diri masing-masing agar perpaduan tidak bersulamkan niat
meretakkan. Jangan tangan kanan menghulur madu, tangan kiri menghulur racun.
Isi
Pada era globalisasi ini, isu
perpaduan kaum merupakan satu usaha berterusan yang dipikul dan dijunjung
bersama-sama oleh semua pihak bagai aur dengan tebing. Sekiranya terlerai
ikatan silaturahim dan musnah perpaduan dalam masyarakat, nescaya pelbagai
impak negatif akan menimpa masyarakat khususnya dan negara amnya. Oleh sebab
itu, peranan setiap rakyat Malaysia diperlukan dalam memupuk dan menyemai
semangat perpaduan dalam integrasi budaya di Negara Malaysia yang tercinta.
Peranan ini tidak hanya perlu dijalankan oleh orang dewasa sahaja tetapi untuk
para pelajar yang merupakan pewaris negara juga agar mereka lebih menghayati
dan seterusnya sentiasa mengamalkan sikap semangat perpaduan dalam integrasi
budaya. Persoalannya, apakah peranan pelajar dalam mewujudkan perpaduan melalui
integrasi budaya?
Seterusnya, Para pelajar juga hendaklah menghindarkan diri
dari bersangka buruk dan hasad dengki terhadap pelajar lain yang berlainan
kaum. Sikap mazmumah ini akan membawa kepada perpecahan dan akan menyebabkan
kelemahan kepada ummah. Selain itu, pelajar perlu melibatkan diri dalam sesuatu
aktiviti yang dianjurkan oleh institusi pendidikan yang melibatkan pelajar
pelbagai kaum. Dengan ini, mereka akan bekerjasama, membantu dan tolong-
menolong di antara satu sama lain untuk memupuk semangat kerjasama dan saling
mempercayai di antara satu sama lain serta mengeratkan silaturrahim sesama
manusia.
CADANGAN
1.Mengadakan kurikulum yang seragam untuk semua intitusi
pengajian.
2.Memperbanyakkan aktiviti secara berkumpulan yang
mencampurkan berlainan bangsa .
3.Mengadakan aktiviti kemasyarakatan yang memerlukan semua
kaum terlibat sama dalam aktiviti kemasyarakatan.
4.Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia perlu mengukuhkan lagi
subjek mengenai kebudayan.
5.Pihak intitusi pengajian perlu membuat kem kebudayaan bagi
mengenali budaya lain.
RUJUKAN
https://www.slideshare.net/khatijah1889/konsep-etnik-masyarakatbudaya-integrasi
http://cikgurazak.blogspot.com/2014/06/tugasan-pt-3-sejarah_365.html
http://amsn96.blogspot.com/2017/01/peranan-pelajar-dalam-mewujudkan.html?m=1
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/maklumat-kenegaraan/238-dasar-kebudayaan-kebangsaan.html
http://jomjelajahislam.blogspot.com/2017/02/peranan-pelajar-dalam-memupuk-perpaduan.html?m=1
No comments:
Post a Comment